RSS

Wednesday, February 17, 2010

Kehidupan

Assalamu’alaikum dan salam ukhwah fillah…
Alhamdulillah pagi ni saya berkesempatan untuk menjenguk inbox saya yang selalunya penuh dengan email sahabat-sahabat. Terima kasih kepada semua sahabat kerana dengan kunjungan email itu bermaksud saya tidak berseorangan dalam perjuangan ini. Dari banyak email yang saya terima, saya tertarik dengan email seorang sahabat tentang kisah kegigihan seorang OKU dalam meneruskan kehidupan ini. Artikel tersebut telah dikeluarkan oleh Harakahdaily yang mana wartawannya juga merupakan sahabat saya sendiri. Sahabat-sahabat boleh membacanya di sini:
http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=24693:kisah-masyarakat-omar-tidak-jadikan-gelaran-oku-alasan-berpeluk-tubuh&catid=98:tamu-dan-wawancara&Itemid=144

Semangat beliau perlu kita contohi, tambahan kita ini cukup sempurna dianugerahkan olehNya. Tiada alasan untuk kita berkata tidak boleh. Yang penting kita perlu berusaha, disamping berdoa dan seterusnya barulah bertawakal padaNya. Sesungguhnya setiap kita akan diuji, dan tiada siapa yang terlepas dari ujian Allah. Cuma yang membezakan hanyalah besar atau kecil, senang atau susah, dan bagaimana kita menghadapi. Teringat entry seorang sahabat dalam blognya tentang ujian. Sahabat semua boleh membacanya di link di bawah ini. Semoga kita mendapat manfaat darinya.
http://khairulaznan.wordpress.com/2010/01/29/mati-di-pintu-bilik/

Di sepanjang bergerak dengan Muslimat dan Nisa’ Wangsa Maju, saya banyak bertemu dengan pelbagai masalah kehidupan masyarakat. Terbaru saya bertemu dengan seorang ibu yang terpaksa meminjam daripada along untuk menyara persekolahan anak-anaknya. Ibu ini sebenarnya adalah antara keluarga yang kami bantu sempena sesi persekolahan yang baru dibuka kira-kira akhir bulan disember yang lepas. Nisa’ Small Kindness atau lebih dikenali NSK merupakan antara program kami dalam meringan beban mereka yang susah. Walaupun kami tahu sumbangan kami tidaklah seberapa jika dibandingkan dengan kesusahan yang mereka hadapi, tapi kami berharap sekurang-kurang ianya mampu mengurangkan kesusahan mereka walaupun sedikit. Hanya itu yang kami mampu bantu dengan kengkangan kewangan kami. Namun begitu, apabila saya mengetahui ibu tadi telah meminjam daripada along, hati saya merasakan kurang senang. Tertanya-tanya dihati saya, kenapa si ibu sanggup meletakkan kehidupannya malah keluarganya kepada seorang yang tidak berhati perut. Sanggupkah nanti dia menerima perkara-perkara yang tidak diduga di akal semata-mata kerana RM1,000. Tidakkah dia memikirkan kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku sebelum tekad membuat keputusan. Di pihak kami Nisa'WM, kami sendiri pun tidak mampu untuk menolong beliau menyelesaikan masalah hutangnya. Namun, di hati kecil saya berharap si ibu mampu untuk mencari jalan keluar dari segala masalahnya tanpa sanggup untuk menggadaikan maruah dan pegangannya.

Sungguh banyak masalah masyarakat perlu kita hadapi, maka sebanyak itu jugalah tanggungjawab yang perlu kita pikul. Kita tidak boleh membiarkan mereka kerana mereka juga mempunyai hak ke atas diri kita dan begitulah sebaliknya, kita juga mempunyai hak ke atas mereka. Ayuh sahabat-sahabat, kita menyusun saf dan bersama-sama mereka yang telah lama terjun dan bergelumang dengan mehnah masyarakat. Jangan kita berlengah-lengah dan beralasan lagi, kerana sesungguhnya masa yang kita ada amat sedikit berbanding kerja yang perlu kita buat.


0 comments:

About This Blog

"ilahi anta maqsudi waridhaka mathlubi"
Ya Ilahi, Engkaulah tempat matlamat dan tujuanku, dan hanya keredhaanMulah yang sentiasa menjadi cita-citaku