RSS

Wednesday, April 21, 2010

Perjuangan ini....

Assalamu’alaikum dan salam ukhwah fillah…
Setelah sekian lama mencari ruang waktu yang luang, Alhamdulillah Allah masih memberi keizinanNya untuk saya meneruskan butir bicara di sini bagi mengisi ruang dakwah, tarbiyyah dan ruang kebaikan yang rasa saya semakin marak nyalaanya di alam maya ini. Moga Allah membalas segala usaha-usaha murni yang dilakukan oleh semua dengan balasan yang setimpalnya.

Disepanjang ketiadaan posting di alam maya ini, Alhamdulillah saya masih disibuk oleh Allah untuk bersama-sama berada di dalam kalangan para pejuangNya dalam meneruskan misi yang ditinggalkan oleh mereka yang terdahulu. Moga saya dan sahabat-sahabat yang lain akan tetap istiqomah dalam jalan ini, insyaAllah.

Bermula dengan NRC, PBAU, Talkshow, APSA dan program-program yang telah dirancang, semuanya menuntut kepada komitmen yang bukan sedikit. Semuanya perlu dilaksanakan sehinggakan ilmu Aulawiyat terpaksa ‘dikeluarkan’ bagi melancarkan kehidupan ini. Dan setiap program yang telah dilaksanakan ini, pelbagai mehnah dan liku pula terpaksa dihadapi. Semuanya menuntut kepada kesabaran dan keteguhan hati kami semua. Allah telah mengajar kami dan Dia telah memperjelaskan lagi makna ukhwah, ketaatan dan keikhlasan dalam berjemaah. Banyak pengajaran dan iktibar boleh diambil walaupun sebenarnya pahit untuk ditelan. Sebenarnya bukan mudah untuk hidup di dalam perjuangan ini. Saya percaya anda sentiasa mendengar ini: “Perjuangan ini tidak dihampar dengan permaidani merah”. Tapi percayalah disepanjang jalan ini kita akan temui banyak kemanisan yang HANYA akan kita rasai bila berada di dalamnya. Tidak percaya…terjunlah di dalamnya baru anda merasai kemanisannya…Dan bukankah melalui kepahitanlah kita akan tahu erti kemanisan yang sebenarnya. Begitulah yang saya tahu….

Syabas kepada semua sahabat. Sesungguhnya kita semua saling lengkap melengkapi antara satu sama lain kerana kita tidak dijadikan Allah dengan kesempurnaan. Kelemahan kita akan di top-up oleh sahabat yang lain. Itulah keistimewaan kita. Bukankah Allah telah berfirman melalui kalamNya yang suci bahawa:
“Sesungguhnya Allah mencintai orang yang berperang di jalanNya (untuk membela agamaNya) dalam sof yang teratur bagaikan sebuah bangunan yang tersusun kukuh”
Ayuh kita susun sof kita dengan penuh ketaqwaan kepadaNya. Jom kita semarak perjuangan ini dengan penuh keikhlasan. Dengan itu mari kita semai benih ukhwah kita dengan husnu dzon, kita bajainya dengan banyak berlapang dada sesama kita. Dan kita siramilah ia dengan sirah persahabatan penghulu kita Rasulullah dengan para sahabat. Moga dengan usaha ini akan tumbuhlah pokok yang akhirnya dapat menaungi ummah yang ketandusan ini.


0 comments:

About This Blog

"ilahi anta maqsudi waridhaka mathlubi"
Ya Ilahi, Engkaulah tempat matlamat dan tujuanku, dan hanya keredhaanMulah yang sentiasa menjadi cita-citaku